De Staalgieterij naar Donkersloot. (februari 1903).
"Al het gereedschap moest overgebracht worden en dat ging niet zo gemakkelijk, want b. v. vormkasten van 2.000 kg en nog meer zwaardere gereedschappen hadden wij niet zo maar ineens van de grond gelicht en op een wagen gelegd, want dat moest alles zonder hijsvermogen gebeuren, dus met de hand.
Als wij dan een vracht geladen hadden gingen wij de paarden inspannen en dan werd het over het dorp gereden de Molendijk in tot de plaats waar nu de weg naar de fabriek is, maar dat was toen nog heel anders. Daar was toen een spoorweg over de tuinen en spoorwagen erop, z.g. lorries en dan moesten wij de vracht overladen en dat ging niet zo zachtjes naar de laagte, dat begrijpt gij wel. Want tegenhouden ging niet en er waren er onder mijn vrienden die de spoorreis mee wilden maken en dat liep dikwijls raar af.
Het gebeurde nogal eens dat door de vliegende vaart de wagen uit de rails vloog en dan zocht ieder een goed heenkomen. Als men geen letsel had, dan was er geen verdriet en ging men maar weer verder. Zo ging dat enkele dagen voort en toen wij verhuist waren gingen wij zelf ook onze nieuwe werkplaats binnen. Nu dat was anders dan onze vorige gieterij."
Fragmenten uit: herinneringen aan mijn 50-jarig dienstverband van 20 augustus (Bakker 3) 1876 tot 20 augustus 1926 bij Bakker NV Machinefabriek en staalgieterij door C. v.d. Padt. Dit verhaal van C. v.d. Padt werd eerder in De Combinatie van 13 december 1984 geplaatst.