BOLNES (1).
De opdracht tot de bouw van deze ruim 155 meter lange Bulkcarrier “BOLNES” (1) werd voor een bedrag van ongeveer £ 1.400.000,-- in april 1965 verstrekt aan de scheepswerf Scotts’ Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. te Greenock (Schotland), waar het als bouwnummer 706 in de boeken werd opgenomen. Als opdrachtgever werd Tenax Steamship te Londen genoteerd. De kiellegging vond plaats op 29 november 1965, op 30 augustus 1966 werd het te water gelaten en de overdracht was 28 oktober 1966.
Volgens de gegevens is de werf tot 1972 juridisch eigenaar van het schip gebleven; misschien had dat te maken met juridische of financiële constructies. Hoe dan ook, in 1972 kreeg het schip behalve een nieuwe (Griekse) eigenaar, ook een nieuwe naam, te weten “Ocean Sovereign”. In 1983 kreeg het schip weer een nieuwe eigenaar, dit keer gevestigd in Panama. De schilder moest aan het werk want de naam van het schip veranderde toen in “Ingapirca”. Datzelfde jaar nog werd het schip weer (door)verkocht aan een maatschappij in Ecuador, maar de naam bleef behouden.
Kennelijk was er goed geld te verdienen met de handel in schepen, want in 1985 werd het schip weer verkocht aan een andere maatschappij in Ecuador, die de naam liet wijzigen in “Maria Jose”. Heel lang heeft het schip die naam niet gedragen, want in november 1986 werd het schip in Korea gesloopt.
BOLNES (2).
De opdracht voor de bouw van deze Bulkcarrier, met een lengte van ruim 175 meter, werd in 1979 door Groomcharm Ltd. gegeven aan de Schotse werf Govan Shipbuilders te Govan (nabij Glasgow). Met als bouwnummer 251 werd het schip in de administratie van de werf opgenomen. De kiellegging vond plaats op 2 april 1980 en op 12 november 1980 was de tewaterlating. De overdracht aan de klant vond op 23 februari 1981 plaats.
De eerste naam van het schip werd “Lord Byron”, met als thuishaven Londen. Voor de scheepsschilders was dit een schip waaraan men veel werk had; regelmatig veranderde dit schip van naam en ook de thuishaven moest een aantal keren gewijzigd worden.
In 1983 kreeg het schip de naam “BOLNES”, die echter in 1989 werd ingewisseld voor “Wani Bird”. In 1991 werd de naam “Balsa”, maar in 1997 kwam alweer de volgende naamwijziging, dit keer werd het “Ioannis A.P.”. Een jaar later moest de schilder weer aan de slag, want toen moest de naam gewijzigd worden in “John P”. Daarna werd het even rustig, totdat in 2006 de naam weer werd gewijzigd, dit keer in “Harutec”. Met die naam mocht het schip 2 jaar varen, waarna de volgende naam, te weten “Jin Hai Yuan” op het schip moest worden geschilderd.
In oktober 2013 werd het besluit genomen om het schip “op te leggen”; kennelijk was het niet meer rendabel genoeg om het in de vaart te houden. Uiteindelijk werd besloten het schip aan een scheepssloperij in Alang (India) te verkopen, waar het onder de naam “JINA” op 5 juni 2014 arriveerde. De sloop zelf begon een week later, op 12 juni 2014.
Na de sloop van wat ooit de “BOLNES” (2) was, is er volgens mij geen ander zeeschip meer geweest dat ooit de naam “BOLNES” heeft gevoerd. Heeft u echter andere informatie dan hoor ik dat graag van u. Ook voor andere vragen/opmerkingen over dit stukje kunt u natuurlijk contact opnemen met de Oudheidkamer Ridderkerk of hvliet@oudridderkerk.nl.
Huib van Vliet.
Verantwoording: Voor dit stukje is o.a. gebruik gemaakt van gegevens, afkomstig van de internetsite Clydeships.co.uk