Het schroefstoombootje “Robert Fulton 2”,
Voor 1903 bestond er al een dienstregeling voor het driehoeksveer Slikkerveer – Krimpen aan de Lek – Elshout en werd geëxploiteerd door de rederij Fop Smit & Co. Er werd gevaren door het schroefstoombootje Robert Fulton 2, gebouwd omstreeks 1878
Omstreeks 1902 is een afzonderlijke directie te Krimpen aan de Lek geopend welke de bovenstaande veerdienst verder uitvoerde. Het veerbootje vertrok vanaf een steiger bij het cafe van Rietschoten, het tegenwoordige “ t’Oude Veerhuis” aan de Ringdijk. Lang heeft deze dienst niet bestaan. Deze veerdienst was onrendabel vanwege de concurrentie met de stoombootmaatschappij Rederij op de Lek. In 1910 is deze veerdienst opgeheven
Op bovenstaande foto ziet u het schroefstoombootje “Robert Fulton 2”, die destijds bovengenoemde driepunts-overzetveer verbinding onderhield.
De boot op de achtergrond, De President Kruger of President Steyn, voer op de lijn Rotterdam-Dordrecht-Gorinchem. Dit traject werd dagelijks 9 à 10 maal uitgevoerd in beide richtingen. Dit altijd en stipt op tijd!
De reistijd bedroeg één uur en vijftien minuten.
Deze boten zijn gebouwd in 1902 bij J. & K. Smit te Kinderdijk in opdracht van de Rederij Maas en Merwe, die waarschijnlijk een dochteronderneming van Fop Smit was.
De boot links is een Lekkerkerkse schroefstoomboot met in de rand van de schoorsteen de kleuren groen – wit – groen. De naam en rederij zijn ons niet bekend
Na het opheffen van het veer is het bootje weer ingezet op het veer IJsselmonde tezamen met de Robert Fulton 1.
Vanaf de verder gelegen aanlegsteiger “De Schans” herleven oude tijden weer met de Fast Ferry, de snelle verbinding tussen Dordrecht en Rotterdam. Het “Oude Driehoekveer” heeft daar weer zijn plaats gevonden.