Op 9 september aanstaande is het weer Open Monumentendag. Het landelijke thema van Open Monumentendag dit jaar is “Boeren, Burgers en Buitenlui”. Het comité Open Monumentendag in Ridderkerk, ondersteund door de gemeente en de Stichting Oud Ridderkerk, heeft dit jaar weer een interessant programma samengesteld rondom dit thema.

De dag begint om 10.00 uur in Paviljoen Struis, het nieuwe restaurant op De Schans bij de aanlegplaats van de Waterbus.

In Ridderkerk hebben we het zeer breed invulbare onderwerp “Boeren, Burgers en Buitenlui” vertaald naar en gekoppeld aan de industriële ontwikkeling (de werven) en de buitenlui, de “gastarbeiders” van toen. Deze buitenlui zijn destijds geworven door de bedrijven en hebben hier kortere of langere tijd gewerkt en een aantal hebben hier een bestaan opgebouwd.

Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan de buitenlui van nu, niet geworven, maar op de vlucht voor oorlog en geweld, zoekend naar veiligheid.

Naast deze twee thema’s, industrie en buitenlui is er nog een derde thema dat direct voortvloeit uit de problemen die de industrie, lees: de werven, de laatste decennia hebben doorgemaakt. Het gaat dan om de transformatie van de rivieroevers die vroeger gedomineerd werden door die industrie, maar langzamerhand maakt deze plaats voor andere functies als woningbouw.

De lokatie voor de opening is speciaal bij het thema gekozen. Paviljoen Struis is een modern en bijna industrieel vormgegeven restaurant dat ligt aan de rivieroever met aan de ene kant scheepvaartindustrie en aan de andere kant in ontwikkeling zijnde woningbouw.

De opening zal geschieden door wethouder Marten Japenga. Vervolgens zijn er enkele korte lezingen die de thema’s verder zullen uitwerken en andere activiteiten. Gedurende de dag zijn in de bovenzaal van het restaurant op een groot scherm interviews te zien met enkele “buitenlui”.